HODOČAŠĆE U SVETU ZEMLJU U SVETOJ GODINI MILOSRĐA - od 18. do 25. listopada 2016.

Papa Franjo o hodočašću. „Hodočašće zauzima posebno mjesto u Svetoj godini, jer predstavlja put što ga svaka osoba prelazi u vlastitome životu…
I da bi se stiglo do Svetih vrata…, svatko će, prema vlastitim sposobnostima, morati poduzeti jedno hodočašće.“

Hodočašće. Hodočašćenje je poznato u svim religijama. Spada u najstarije iskustvo čovječanstva, neovisno o kulturnoj ili vjerskoj pripadnosti. Praksa „putovanja u sveto mjesto“, iskazivanje časti hodom, putovanjem, uvijek je u konačnici traženje Boga i susret s njime u bogoštovnom ozračju. Kršćanima je poznat tekst iz Svetoga Pisama kako su „Roditelji Isusovi svake godine o blagdanu Pashe uzlazili u Jeruzalem. Kad mu je bilo dvanaest godina, ponovno su uzišli po običaju“ (Lk 2,41sl.). Tako i kršćani kroz dugu povijest rado hodočaste…

Crkva je objavila više dokument o hodočašćima u kojima se nalaze dragocjene upute. Važno je spomenuti da postoje stanovite zamke u organizaciji hodočašća. Kratko rečeno: nije svatko dorastao zadatku da organizira i vodi hodočašća… Onaj tko vodi hodočašće, on je 24 sata s hodočasnicima, a cijela skupina, koji put heterogena, je njegova stalna obveza… Tko to ne zna, može na tako banalnim stvarima upropastiti hodočašće barem nekim osobama…

Sveta Zemlja. Sveta Zemlja je sveta jer je Božja zemlja. Sveta je jer je iznjedrila Sveto Pismo. Svako brdo, svaki brežuljak, svaka rijeka i izvor, svaka dolina i planina – sve govori o svetosti i o povijesti spasenja, o Božjoj ljubavi prema svakom čovjeku. Bivši kustos Svete zemlje fra Pierbattista Pizzaballa ovako je to rekao: „Srce svijeta je u Svetoj Zemlji, srce svijeta kuca u Jeruzalemu… Sveta Zemlja je zemlja objave, utjelovljenja; to je zemlja Krista, gdje se sve želje i nade spajaju. Sveta Zemlja nije bilo koje mjesto, to je kolijevka naše vjere, tamo su naši korijeni.“ Ona je naša duhovna domovina. Ali ne samo naša. Sveta je i za židove jer je za njih zemlja obećanja, zalog Saveza. A njezino središte, Jeruzalem, sveti je grad i za muslimane. Na jednom mozaiku iz 6. stoljeća naše ere, koji je pronađen u Medebi, gradu u Transjoraniji, a grad se spominje u Knjizi brojeva (21,30), prikazano je područje Svete Zemlje, a ono obuhvaća, uz današnji Izrael i Palestinu, još i Jordan, Libanon, Siriju, Sinaj te deltu Nila.

Franjevci u Svetoj Zemlji. Franjevačka nazočnost u Svetoj Zemlji vezana je uz Kustodiju  Svete Zemlje (custodire = čuvati), koja je jedna od najstarijih provincija Franjevačkoga reda. Kao godina njezinoga osnutka u širem značenju riječi uzima se 1217. Dvije godine nakon njenoga osnutka, tj. 1219., u Svetu Zemlju se zaputio i sv. Franjo Asiški. Poznat je njegov susret sa sultanom Malekom al-Kamelom u egipatskoj Damietti. Već tih prvih godina i drugi franjevci dolaze na područje Svete Zemlje i nastanjuju se u blizini današnje Pete postaje Križnoga puta. Svakako je najvažnija godina u povijesti Kustodije 1342., kada papa Klement VI. povjerava brigu za sveta mjesta Manjoj braći i isključivo njih priznaje kao jedine predstavnike Katoličke crkve u Svetoj Zemlji.

Kustodija vodi brigu o 65 svetih mjesta, od kojih su 62 na području koje se općenito zove Sveta Zemlja, a 25 glavnih samostana danas su i župe koje je jeruzalemski latinski patrijarh povjerio fratrima. Kustodija Svete Zemlje je bitno međunarodno bratstvo. Broj fratara danas je nekih tristotinjak, iz preko trideset zemalja svijeta. Uz hercegovačkoga franjevca fra Jagu Soču, ima još nekoliko franjevaca iz hrvatskoga naroda koji tu žive i rade.

Organizatori hodočašća. Organizator ovogodišnjega hodočašća, barem jednoga dijela, je fra Milan Lončar, povjerenik Hercegovačke franjevačke provincije za Svetu Zemlju. Fra Milan je dugogodišnji organizator raznih hodočašća, a najviše ih je vodio upravo u Svetu Zemlju. Budući da je u vrijeme ovogodišnjeg hodočašća i Hodočasničko-putničkom agencijom „KRALJICA MIRA“ iz Zagreb, tj. Slavo Mandurić, najavio hodočašće u Svetu Zemlju, obadvije ustanove su objedinili sav posao, podijelili uloge i zajednički sve učinili. Zanimanje za ovo hodočašće je bilo iznad očekivanja. Velik broj zainteresiranih nije mogao biti prihvaćen, iako smo naručili najveći autobus (od 60 mjesta).

Agencija. U domovini su fra Milan i Slavo Mandurić preuzeli „naš“ dio posla, dok je onaj dio u Izraelu i Palestini preuzela  agencija Jerusalem Tours, Izhak Rabin Ave. 51/2, Modiin 71700, Izrael, s kojom i Slavo i fra Milan godinama surađuju. Vlasnica agencije je gospođa Berta Belson.
Vodič. Naš službeni vodič u Svetoj Zemlji bio je Srdjan Ratkovic Fuchs, potomak slavonskih Židova. Studirao je na Američkom koledžu u Jerusalemu biblijsku teologiju, a potom u Tel Avivu visoku školu za turizam. Specijalnost mu je monoteistička duhovnost. Govori tečno četiri jezika: hebrejski, engleski, ruski i hrvatsko/srpski. Služi se još biblijskim grčkim, latinskim, aramejskim, te čita i razumije slovenski i makedonski. Živi na dvije adrese: u Novom Sadu i u Izraelu.

Duhovna pratnja. Hodočašće bez duhovne pratnje nije hodočašće, nego turističko putovanje ili nešto slično tome. Osobno uvijek preuzimam tu ulogu.
Kod ovog hodočašća imao sam sreću da je s nama bio don Ivan Bebek, župnik iz Prisoja, i fra Tonio Vučemilović, zagrebački fratar i župnik u Bjelovaru.
Obojica su dali svoj doprinos u dogovoru s fra Milanom. Za hodočasnike je nazočnost svećenika (radi ispovijedi, razgovora, druženja...) vrlo važna. Hvala im i na ovom mjestu!

Hodočasnici. Bilo ih je iz svih krajeva naše Domovine, od Posušja, Kiseljaka, Šibenika, Zagreba i brojanih drugih mjesta... Najmlađi hodočasnik je bio Ivan Ricijaš (14 godina), a najstariji Branimir Ljubay (69 godina), ako sebe ne računam. Među hodočasnicima bilo je osam bračnih parova; jedan mladi bračni par bio je na ovom hodočašću na tzv. bračnom putovanju (Dino i Tatjana Crnogorac), što je sigurno na početku zajedničkoga života hvale vrijedno.

Pomoć kršćanima na Bliskom Istoku. Potaknuti apelima pape Franje da se pomogne kršćanima na Bliskom Istoku, a i opetovanim zamolbama fra Francesco Patton-a, kustoda Svete Zemlje, koji stižu na elektroničku adresu fra Milana, povjerenika Svete Zemlje, dva puta smo se obratili preko župnih obavijesti našim župljanima (25. srpnja i 2. listopada o.g.) sljedećim sadržajem: U ovoj godini Božanskog milosrđa želja nam je pomoći progonjenima i potrebnim kršćanima na Bliskom Istoku. Svaki i najmanji prilog bit će im uručen preko fratara u Svetoj Zemlji. Priloge možete dati u Uredu, ili osobno fra Milanu, a novac ćemo predati za vrijeme hodočašće krajem listopada o.g. Za sve darovatelje fra Milan će moliti na svim svetim mjestima. Na našu veliku radost župljani su se dobro odazvali, tako da je fra Milan ponio 6.200 Eura i predao ih u Ekonomatu Kustodije Svete Zemlje u Jeruzalemu. Nadam se da mi s. Ljubica Bernardica Kovač, FDC, iz Batina, ne će zamjeriti što ću napisati da je ona i njezini pacijenti najviše dala, za što je dobila i posebno priznanje. Uvijek nađemo načina da pomognemo naše fratre u Svetoj Zemlji. Tako smo i prošle godine na raznim mjestima uručili našim fratrima 1.500 US$ da ih upotrijebe kako oni misle da je najbolje.

Plodovi hodočašća. Iako mnogi ne znaju ni izreći ono što doživljavaju u svetim mjestima, ipak se u svetištima susreću s nečim osobitim, nesvakidašnjim, s nečim što je iznimno, što ne mogu drugdje susresti, s nečim što u sebi krije jednu tajanstvenost, s nečim što ih privlači upravo na to mjesto. Da, vjernik hodočasnik se osjeća privučen… Privlači ga svetost: Sveti Bog, Sveta Djevica Marija, sami Isus Krist, Sveti ljudi… Privlači ga nešto što mu nije jasno, ali što je snažno. A tu svetost i veličinu hodočasnik zapaža i u najobičnijim stvarima i stvarnostima s kojima se susreće: u starim i istrošenim stubištima po kojima su mnogi klečali tražeći milost, u staroj slici ili kipu… Sve mu priča da je na tom mjestu nešto osobito, drugačije nego u njegovu okruženju. Vjernik iz vanjskih obilježja ispravno zaključuje na duhovno obilježje. A njegov je zaključak: da su na tim svetim mjestima mnogi molili i da su bili uslišani. Zato su njemu svi vanjski znakovi samo dokaza onoga nečega velikoga duhovnoga… U takvim se mjestima hodočasnik, makar na čas, oslobađa tereta svakidašnjice. Snaga svetišta je u tome što na tim mjestima kao da postoji neka duhovna sloboda gdje se, bez poteškoće i bez ikakve zapreke, može sve izreći Bogu, pred njim se bez bojazni otkrivaju sve rane, ali i sve radosti, isto tako jednako.

Najveće se čudo dogodi kada se u moliti dodirne ono „Sveto“… Na svetim mjestima hodočasnik doživi veliku duhovnu radost. Često se ta radost odrazi u pojačanoj želji za molitvom, za postom, djelima milosrđa i spremnosti da se čini pokoru… Suze, pa i kod muškaraca, su vidljivi znak tog doživljaja, koji se, razumljivo, ne može riječima opisati. Postaje se „novi čovjek“. Niša ne ostaje kao što je bilo prije. Ja ne poznam hodočasnika koji se nije sretan vratio s puta… Posebno su hodočašća u Svetu Zemlju nešto jedinstveno, neusporedivo s drugim; ona zapravo daju smisao svim drugim hodočašćima. Mnogi doživljavaju Svetu Zemlju kao Peto evanđelje, kako se često ima običaj reći…

Ostvareni program hodočašća. Mnoge pojedinosti vezane uz svako hodočašće u Svetu Zemlju, od točnog vremena odlaska i povratka, do termina za Svete mise, rada raznih ustanova na koje smo upućeni, žičara, taksija i sl., možemo znati tek mjesec dana prije polaska, a neke pojedinosti i nešto kasnije. Uglavnom ostvarimo ono što je mnogo prije najavljeno u programu, ali je često redoslijed mjesta, pa koji put i programa za pojedine dane izmijenjen. Kako je to izgledalo ove godine, može se vidjeti iz priloženoga ostvarenoga programa. Posebno smo sretni, da smo relativno kasno saznali za mogućnost da 8. dan budemo u Izraelu i da tek na večer napuštamo tu zemlju (v. dolje program 8. dana).

O S T V A R E N I   P R O G R A M   H O D Č A Š Ć A

1. dan, utorak, 18. 10.: Zagreb – Tel Aviv – Betlehem

Okupljanje hodočasnika u zagrebačkoj zračnoj luci Pleso oko 17,20 sati. Detaljan  pregled putnika i stvari te kratki razgovor sa svakim putnikom. Polijetanje u Tel Aviv u 20,20 sati izravnim letom izraelske kompanije Sun Dor (LY5182/1). Dolazak u 00,35 sati po lokalnomu vremenu (1 sat ispred naše vremenske zone). U zračnoj luci Ben Gurion dočekat će nas predstavnik agencije Jerusalem Tours, koji će nam pružiti svu potrebnu pomoć pri ulasku u Izrael. Oko 1 (jedan) sat vremena trebat će nam za carinsku kontrolu i dok dođemo do svoga autobusa (autobus će imati posebnu oznaku…). Nastavak putovanja autobusom u Betlehem (stižemo oko 03,00) Smještaj u hotel Angel. Hladna večera…, dogovor u autobusu o nekim pojedinostima… Noćenje.

1. dan, srijeda, 19. 10.: Betlehem – Pastirska polja – Ein Karem - Betlehem

Nakon doručka (polazimo tek u 9,45) slijedi razgledanje Isusovog rodnog mjesta Betlehema. Tu ćemo vidjeti najstariju crkvu na svijetu, Crkvu Isusova rođenja. Posjetit ćemo špilju Kristova rođenja, odakle se svake godine prenosi božićna polnoćka diljem svijeta. Razgledat ćemo Samostan sv. Katarine i špilju sv. Jeronima, Dalmatinca, koji je tu prvi u povijesti preveo Bibliju na latinski jezik – Vulgata. U Betlehemu, u Betlehemskoj bazilic, slavimo Sv. misu u 11,00 do 11,50 sati na oltaru sv. Josipa Posjetit ćemo Spilju mlijeka…  Zatim idemo u Ain Karem, rodno mjesto sv. Ivana Krstitelja. Obilazimo crkvu Rođenja Sv. Ivana i crkvu Pohođenje BDM Elizabeti. Povratak u hotel u Betlehemu. Večera… Noćenje.

1. dan, četvrtak, 20. 10.: Betlehem – Jerusalem – Betlehem

Nakon doručka smo posjetili najprije Pastirska Polja, a zatim i spomen obilježje Yad Vashem.Zatim se u Jerusalem. Razgledanje ćemo započeti s vrha Maslinske gore. Samo smo svratili pažnju na Crkvu Uzašašća (danas džamija), posjetili smo Crkvu Očenaša, Crkvu Isusova plača, posjet Getsemanskom vrtu, Bazilici agonije, posjećujemo Crkvu Uznesenja Marijina (naziva se i Crkvom Marijina groba, jer je tu Marija ležala u grobu prije nego je uznesena na Nebo; Crkva je bila zatvorena i mogli smo je vidjeti samo izvana). Ući ćemo u stari grad Jeruzalem kroz tzv. Vrata smeća i doći do Zida plača – najsvetijega mjesta na svijetu za Židove. Izaći ćemo na Križni put (Via dolorosa) i proći svih 14 postaja koje je Isus prošao idući prema Golgoti gdje je bio razapet. Obići ćemo crkvu Isusova groba, popeti se na Kalvariju, ući u Isusov grob, dotaknuti Ploču pomazanja i negdje u crkvi Isusova groba sabrano se pomoliti (obvezatno čekanje u redu!), slaviti Sv. misu u Crkvi Isusova groba, u Kapeli sv. Sakramenta, u 18,00 do 18,50 sati. (Kapela sv. Sakramenta se još zove Kapela Ukazanja. Tradicija kaže da se tu uskrsli Isus ukazao svojoj majci Mariji. Kapela je mjesto za euharistijsko slavlje katolika. Kapelu drže franjevci...) Povratak u hotel u Betlehemu. Večera… Noćenje.

1. dan, petak, 21. 10.: Betlehem – Judejska pustinja – Mirtvo more – Qumran – Masada – Jerihon – Betlehem

Nakon doručka vozimo se u Judejsku pustinju; negdje ćemo u pustinji slaviti Sv. misu (dogovor sa Srđanom). Nastavak voženje do Mrtvoga mora gdje ćemo se kupati na jednoj od uređenih plaža. Mrtvo more je najniža točka na svijetu i nalazi se oko 400 metara ispod razine mora. U moru ima preko 30% soli i minerala i stoga je tisućama godina poznato po svom ljekovitom djelovanju. Kupat ćemo se na jednoj od organiziranih plaža s tuš-kabinama i svlačionicama. Nakon kupanja (plutanja) slijedi posjet Qumranu gdje je beduinski pastir slučajno pronašao čuvene svitke s Mrtvoga mora. Vidjet ćemo kratki film o životu Esena i obići arheološke ostatke drevnoga naselja. Slijedi posjet čuvenoj Herodovoj utvrdi Masadi (koja svoju povijest vuče iz Makabejskoga vremena) na kojoj se 73. godina poslije Krista utvrdila grupa židovskih pobunjenika Zelota i gdje je njih oko 1000 počinilo samoubojstvo. Prekrasna vožnja žičarom na vrh tvrđave i razgled impresivnih ostataka Herodove palače, kupališta, bazena, sinagoge itd. Na povratku svraćamo u najstariji grad na svijetu Jerihon. Povratak u Betlehem. Večera… Noćenje.

1. dan, subota, 22. 10.: Betlehem – Jeruzalem – Betlehem

Nakon doručka opet se vozimo u Jerusalem. Još jednom dajemo hodočasnicima mogućnost da posjete Isusova groba, Kalvariju, Ploču pomazanja... Slijedi obilazak Sionske gore, Davidova grob, Dvorane posljednje večere, Crkve usnuća Marijina, gdje slavimo Sv. misu  u 11.00 do 11,50 sati. Zatim obilazimo Crkva sv. Petra in Gallicantu ili Crkvu Petrova zatajenja(gdje je Petar tri puta zatajio Krista). Nakon toga proći ćemo kroz Armensku četvrt i doći do Židovske četvrti, proći rimskom i bizantinskom glavnom ulicom Jeruzalema Cardo. Razgledat ćemo arheološke ostatke Jeruzalema iz 7. stoljeća prije Krista, arheološke ostatke iz vremena Makabejaca, kao i arheološke nalaze iz vremena Križara. Doći ćemo do glavnoga trga Židovske četvrti, gdje ćemo vidjeti (izvana) nedavno obnovljenu sinagogu Hurva i promatrati neobičan svijet ortodoksnih Židova. Povratak u Betlehem. Večera… Noćenje.

1. dan, nedjelja, 23. 10.: Betlehem – Jordanska dolina – Rijeka Jordan – Kana Galilejska -  Nazaret

Doručak… Napuštamo hotel u Betlehemu...  Vozimo se Jordanskom dolinom do mjesta Yardenit i rijeku Jordan (Isus je kršten u rijeci Jordan; obnova krsnoga obećanja i posjet „Posuškoj ploči“). Nastavak puta do Kane Galilejske, gdje ćemo obići Crkvu svadbe (obnova bračnih obećanja). Zatim se vozimo u Nazareta, do Crkve Naviještenja, Crkve Marijina izvora, Josipove radionice. Misu slavimo u Crkvi Sv. Josipa u 16,00 do 16,50 sati. Odlazak u Rimonim Nazareth Hotel. Večera… Noćenje

1. dan, ponedjeljak, 24. 10.: Nazaret – Galilejsko jezero – Tagba -  Kafarnaum – Gora Blaženstava – Tabor - Nazaret

Nakon doručka vozimo se do Galilejskog jezera. Nakon toga slijedi obilazak svetih mjesta oko Galilejskog jezera: Crkve čudesnog umnoženja kruha i ribe u Tagbi,  gdjeje Isus nahranio pet tisuća ljudi, Crkve  Petrova Primata (Mensa Christi), gdje je Isus obećao Petru da će on biti stijena na kojoj će sagraditi crkvu svoju, Kafarnaum, grad u kojem je Isus živio kad je napustio Nazaret, Gora Blaženstava, gdje slavimoSv. misu u 11,00 do 11,50 sati, mjesto gdje je održana Propovijed na gori. Nastavak puta vodi nas do Gore preobraženja Tabor(vozimo se taksijem do vrha i nazad), posjećujemo Crkvu preobraženja uz prekrasan panoramski pogled na okolna područja. Povratak u hotel u Nazaretu. Večera… Noćenje…

1. dan, utorak, 25. 10.: Nazaret – Haifa – Karmel – Cezareja – Jaffa – Tel Aviv - zračna luka Ben Gurion (Tel Aviv) - Zagreb

Ustajemo i doručak po dogovoru… Napuštamo hotel… Najprije se vozimo u Haifu. Haifa je poznati sredozemni lučki grad na padinama gore Karmel.  Obilazak karmelićanskog samostana i crkve Stella Maris te Ilijine špilje. Misa u crkvi Stella Maris u 10,00 do 10,50. Panoramski razgled Haife,  posjet prekrasnim Bahajskim vrtovima. Put nas zatim vodi pokraj sredozemnog mora sve do Caesare,  pogled na Sredozemno more. Nastavljamo put do Tel Aviva i starog garda Jaffa (zbog nemogućnosti parkiranja u Jaffi samo obilazak autobusom, uz povremena zadržavanja i čitanje vezanih tekstova iz Svetog pisma uz ovo mjesto). Slijedi panoramski obilazak dijelova Tel Aviva i slobodno vrijeme do 16,15 kada moramo krenuti prema zračnoj luci. Dolazak u Zračnu luku Ben Gurion, gdje moramo biti tri sata prije polijetanja, a to znači u 17,05. Broj leta: LY 5183. Granične i sigurnosne formalnosti. Povratni let u Zagreb je u 20,05 sati, a  dolazak u Zagreb u 22,50 sati. Najmanje nam je pola sata potrebno dok se iskrcamo i obavimo carinske formalnosti.